Kjære du som føler deg verdiløs

Så. Litt kristensnakk må vi ha her på bloggen også. Jeg vet at det er etterlengtet fra noen av dere. Jeg skal prøve å få til en fast spalte på det en gang i uken, så det er bare å glede seg fremover! Kommer nok til å ta opp litt forskjellig både rundt det å være kristen ungdom, og hva bibelen sier om ulike temaer osv.

I dag tenkte jeg å ta dere gjennom 7 av mine favoritt bibelvers. Så enten du ikke er kristen i det hele tatt, er “litt” kristen eller “kjempekristen” eller noe midt i mellom – håper og tror jeg at dette kan være en oppmuntring til deg likevel ♥

For vi har alle perioder der vi føler oss dritt. Vi mennesker har en tendens til å sammenlikne oss med alle andre – på de fleste områder av livet egentlig. Men det som er så fantastisk er at Gud har skapt oss unike. Jeg synes det er så fascinerende hvor forskjellige vi er, og hvor fint det egentlig er! Allikevel ønsker mange å bli lik noen andre enn seg selv.  Ulikheter er noe vakkert, og uvurderlig – og du er skapt med en uendelig verdi. Aldri glem det. Aldri. Uansett hva du føler, eller  hva noen måtte finne på å fortelle deg.

Så når du føler deg usikker på deg selv, trist, og lei …. for vi har alle de periodene en gang i blandt –  vit at Gud elsker deg med en enorm kjærlighet! Du er akkurat sånn du skal være – og det er så uendelig mye mer enn bra nok.

IMG_4537 (1)

1.

Og gud skapte mennesket i sitt bilde, i Guds bilde skapte han det, til mann og kvinne skapte han dem.

1.mosebok 1:27

Det beste er vel å begynne med starten. I første mosebok kan vi lese om skapelsen. Jesus skaper hele verden. Hver blomst og hver fugl. Havet, himmelen. Alle levende skapninger på jorden. Og, ja … ALT.  Til slutt skaper han menneskene i sitt bilde. Gud skapte menneskene som et produkt av kjærlighet, fordi han ønsket at de skulle leve i relasjon med ham! Så når du ser deg selv i speilet, og er misfornøyd med hvordan du ser ut, eller misfornøyd med de tingene du ikke får til – skal du vite at du er skapt i bildet til selveste Gud! Gud er allmektig og har så mange sider av seg, og en av disse representerer du! Det er klisjé. Jeg vet. Men hvor fantastisk er det vel ikke at det bare finnes en av deg? Sånn når du tenker over det for reals …

 

2.

Vær frimodige og sterke! Frykt ikke og vær ikke redd for dem! For Herren din Gud går selv med deg, han skal ikke slippe deg og ikke forlate deg!

5. mosebok 31:7

 

3.

Frykt ikke, for jeg er med deg! Se deg ikke engstelig omkring for jeg er din Gud! Jeg styrker deg oppe med min rettferds høyre hånd.

Jesaia 41:10

 

Gud har lovet oss at vi ikke trenger å frykte eller være engstelige, for han er med oss hvor enn vi går. Gud lover faktisk at han skal være med og gå sammen med oss. Han kommer aldri til å slippe deg eller forlate deg. SÅ når du går gjennom livets oppturer og nedturer, er han alltid med! Det er ikke alltid vi føler det så sterkt. Men Gud har lovet oss at han er med, selv de gangene det føles som om vi er alene i denne store, skumle verden.

 

4.

For jeg vet de tanker jeg tenker om dere, sier Herren. Det er fredstanker og ikke tanker til ulykke. Jeg vil gi dere fremtid og håp

Jeremia 29:11

Guds tanker er tanker om fred. Han ønsker at vi skal ha tanker om fremtid og håp. Dessverre får vi alt for ofte tanker som ikke er gode. Tanker som sier at vi er verdiløse, at vi ikke får det til og at vi ikke er bra nok. Disse er ikke fra Gud! For Gud elsker deg, og ønsker at du skal leve et liv med håp og glede. Så send de tankene i retur der de kom fra, og hvil i at du er elsket.

IMG_4534

5.

Selges ikke fem spurver for to skilling? Og ikke én av dem er glemt hos Gud. Men til og med hvert hår dere har på hodet, er talt. Frykt ikke! Dere er mer enn mange spurver.

Lukas 12: 6- 7

To skilling på den tiden dette ble skrevet var ikke akkurat så veldig mye. Når spurver som er så lite verdt, ikke blir glemt hos Gud – hvor mye mer vil han ikke huske på oss? Gud vet hver lille detalj om oss – på godt og vondt. Han vet til og med hvor mange hårstrå vi har på hodet. Guds kjærlighet til oss er ikke bare generell til alle mennesker, den er spesiell. Spesiell for deg. DU er elsket så mye at han vet alle detaljer om DEG!

IMG_4535

6.

Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi enda var syndere.

Romerne 5:8

 

Til tross for at Gud vet om alt vi har gjort av feil og dumme valg, og alt vi kommer til å gjøre galt i fremtiden –  velger han å elske oss med en enorm kjærlighet likevel! Han elsker oss så mye at han sendte det kjæreste han hadde – sin egen sønn, kun for at vi skulle få muligheten til å leve i relasjon med han!

 

7.

Vær ikke bekymret for noe, men la i alle ting bønneemnene deres komme frem for Gud i påkallelse med bønn og takk. Og Guds fred , som overgår all forstand, skal bevare deres hjerter og deres tanker i Kristus Jesus.

Fillipperne 4:6-7

Gud har lovet oss en fred som overgår all forstand. En fred som overgår alle vonde tanker. Takk Gud for at han har fylt deg med en fred som overvinner usikkerhet og redsel. En fred som bygger på en visshet om at Gud elsker deg, og er med deg hvor enn du går!

 

 

 

One thought on “Kjære du som føler deg verdiløs

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s